Игровият слой

В тази гледана над 800 хиляди пъти презентация от TEDxBoston 2010 Seth Priebatsch представя своята визия за наследника на социалния слой (с основни представители Фейсбук, Туитър и Гугъл). Според Сет следващото нещо, което идва е "игровия слой". Прийбач смята, че гемификацията (gamification или българския аналог – игровизация) ще промени из основи образованието и търговията. Осем години по-късно показват, че светът върви в посоката очертана от Сет. Може би не с темпа, който предвижда Прийбич, но върви към изграждането на нов начин на взаимодействие. В търговията се забелязва сериозно включване на игровизацията. Примери за въвеждането на  игрови елементи в не игрови контекст могат да се забележат навсякъде. Програмите за лоялност (трупане на точки или отстъпки срещу покупки) са почти стандарт. Фейсбук игрите, събирането на купони и обмяната им за стоки и услуги е вече клише. Гемификацията навлиза, макар и по-бавно и в образованието. Водещи тук са платформите за електронно обучение. В „уча се“ сериозно залагат на тази концепция и жънат успех, привличайки интереса на учениците и техните родители. Във видеото Сет Прийбач посочва четири от седем игрови функции.

Първата, той нарича „назначаване“ и това е функция, в която за да успеят, участниците в гемифицираната дейност трябва да направят нещо в предварително определено време, обикновено в предварително определено място. Най-разпространения пример за това е “happy hour”, който можете да видите вече във всяко кафене, ресторант или при доставчиците на храна.

 Втората функция се използва много отдавна. Това е „влияние и състояние“. Тази функция включва игрови елементи, които демонстрират статус и влияят върху себеоценката и оценката за вас от другите референтни хора. Каква кредитна карта ползвате, какъв модел мобилен телефон имате, каква марка е ученическата раница или колата, която ползвате – примерите могат да бъдат безкрайни. Надпреварата за висок статус не е приключила.

Третата функция, за която Seth Priebatsch говори е напредъка. Прогресивния напредък, през който трябва да се мине стъпка по стъпка е нещо широко разпространено. Попълване на профили, завършване на 100% и микро-обученията, при които напредъкът се постига на малки стъпки са само малка част от примерите, които могат да се дадат. Опитът показва, че един „бар“ с напредъка – може да свърши невероятни неща.

Четвъртата функция е концепцията за колективно откритие. Тя действа в ситуация, при която всички участници в дейността трябва да работят заедно, за да постигнат нещо. И действа силно, защото  осигурява мрежата, която е общност за решаване на проблемите.

Това тринадесет минутно видео дава храна за размисъл. Ще можете да проследите какво е развитието на прогнозите и да обърнете внимание на малките детайли, които посочват бъдещето.

 

Ако темата ви е интересна може да придобиете още информация в свързаните статии.

Приятно гледане!

TED

Остави коментар

За да може да добавите коментар е необходимо да сте регистриран.

Горе